POMÓŻCIE ZROBIĆ RUCHOMĄ SZOPKĘ...
m***@gmail.com
2007-11-15 10:15:04 UTC
Szukam osoby, która ma wielkie, dobre serce i zechce wesprzeć swą
fizyczną wiedzą moje wielkie marzenie, Bożonarodzeniową ruchomą
szopkę. Jestem humanistką, więc nie mogę sama pokonać bariery
wprawienia czegoś w ruch :). Chciałabym żeby figurki chodziły dookoła
stajenki, żeby paliły się gdzieniegdzie światełka i żeby to wszystko
zasilać elektrycznie. Gdyby do tego jeszcze Maryja huśtała Jezuska to
byłoby cudnie... Wszystkim którzy się uśmiali, pragnę powiedzieć, że
tolerancja jest cnotą XXI wieku. Każdy z Was pewnie też jest pod
jakimś względem świrnięty, okażcie zrozumienie :)
Liczę, że ktoś zechce mi pomóc. Odwdzięczę się. Czekam na jakąś
wiadomość...
myszwonik_at_gmail.com

Pozdrawiam. Monika
Antek Laczkowski
2007-11-15 13:41:41 UTC
Post by m***@gmail.com
[...]
Wcale nie świrnięte :) Ja nie pomogę, bo nie mam warsztatu,
potrzebnego do wykonania elementów szopki. Radziłbym skontaktować się
z producentami szopek w Krakowie, stamtąd piszesz? Może też pomóc
grupa "pl.misc.elektronika".

Elektryczne zasilanie - silnik z jakiejś zabawki. Do obrotu figurek
wystarczy przekładnia, może jest nawet w zabawce. Gorzej z huśtaniem
Jezuska, miałbym pomysł na kółko z 1 zębem, który okresowo uderza
w huśtawkę, a resztę robi grawitacja.
Migające światełka to już najmniejszy problem, proponuję diody świecące,
aby nie obciążać zasilacza. Cena elementów to kilka (może kilkanaście max)
złotych. Multiwibrator, licznik do 10, kilka tranzystorów i oporników,
kupowanych na wagę i masz wędrujące śwatełka. Warto zgrać to z układem
mechanicznym, jeszcze jedno kółko, dodatkowy scalak, wyzwalacz drgań
multiwibratora. Aby przypadkowo migały, to trochę inaczej, ale też prosto.
To Ci zrobi każdy elektronik, dlatego polecam "pl.misc.elektronika"

Nawet bym się pisał na zrobienie tej elektroniki, ale jak pomyślałem o
cenie przesyłki
z W-wy do Krakowa, to wyjdzie więcej, niż warte są części. Znajdź kogoś
bliżej.

Dużo trudniejsze są elementy mechaniczne. Aby elegancko wykonać szopkę,
wszystko powinno być *z drewna*. Fachowcom zapłacisz majątek, taniej kupić
laubzegę, imadło, ze 2 metry kwadratowe sklejki i zabrać się na wycinanie
zębatek. Nie wierzę, aby Ci się udało, ale jeżeli tak, to satysfakcję
będziesz miała dziką. W razie niepowodzenia masz do dyspozycji warsztaty
(ale niestety wyższą cenę).

Trzeba to jeszcze połączyć, czyli mieć rysunek całej szopki.
Piszę jak do kobiety, bo określiłaś się "Jestem humanistką", ale adres
wskazuje na faceta. Nieistotne. Poderwij kogoś z AGH, płeć sam(a) wybierz.
To dobra uczelnia, rysunek będziesz miała. Malowanie figurek to już Twoje
zajęcie.

Jeden podryw, trochę malownia, może trochę wycinania - i masz szopkę.
Pomysł jest wspaniały! Jak pisałem - nie pomogę w obróbce drewna,
bo nie mam jak, mogę w elektronice i obliczeniach. Nawet w rysunku, jak
podrywka
z AGH nie wyjdzie, ale inżynierem nie jestem.

Powodzenia - Antek
Cezary Grądys
2007-11-15 14:47:33 UTC
Post by Antek Laczkowski
[...]
Ja bym tu zaproponował diody migające, efekt będzie fajny, początkowo
będą błyskać jednocześnie, ale po chwili się rozsynchronizują i będzie
to wyglądało na takie bardziej przypadkowe migotanie. Mam takie lampki
na choinkę - efekt jest fajny, sam polutowałem :) Co rok mam
postanowienie dolutować trochę więcej, ale lenistwo bierze góre :)
Nie trzeba nic poza zasilaczem, po prostu podłączyć aby napięcie i
biegunowość były właściwe.
Cezary Grądys <***@cartalia.com>
J.F.
2007-11-15 17:20:39 UTC
Post by m***@gmail.com
[...]
.. a nie mozna pojsc z czasem, postepem i osiagnieciami
i zrobic animacje we Flashu [wersja dla humanistki] na ekranie
komputera ? :-)

taka prawdziwa to proponuje od lektury ksiazek adama Slodowego
z cyklu Zrob to Sam, oraz obejrzeniu paru starszych.

Uprzedzam ze to wiele mozolnej pracy slusarsko-stolarskiej,
choc w dzisiejszych czasach mozna pomyslec nad elekronizacja -
mikroprocesorek i wiele silnikow ..

I niech Cie to nie przeraza, zobacz jak sie rozwinely klocki
LEGO i czego wymaga sie dzis od dzieci ..
http://www.klockilego.com/x_C_I__P_8910898-8910001.html

J.
WM
2007-11-15 21:14:38 UTC
Post by m***@gmail.com
Chciałabym żeby figurki chodziły dookoła
stajenki
Figury mozna przymocować na kole o osi pionowej, tak aby poruszały się
w szopce w kierunku do kołyski a za szopką wracały.
Figurki zamocować obrotowo, aby mogły się kłaniać podobnie jak ta figurka:
http://www.flying-pig.co.uk/pages/cam.htm
Zamiast krzywki dać próg przed kołyską:
http://www.technologystudent.com/cams/flat1.htm
Figurka uderzając w ten próg będzie się pochylać.

W podobny sposób działa szopka u karmelitów.
Jednak figurki tam są przymocowane do łańcucha i przed żłobkiem
poruszają się po linii prostej.

Mechaniczna nowoczesna świecka szopka

Srebrny labędź, wspaniałe dzieło dawnych mistrzów:

WM
p***@gmail.com
2017-12-05 14:55:16 UTC
Witam serdecznie!

Również nie mam pojęcia o takich rzeczach więc poprosiłam o pomoc elektryka a on znalazł mi stronkę na której kupisz wszystko czego zapragniesz do szopki. Oto link tej strony. Ja właśnie dokonałam zakupu dla swoich dzieci.

https://www.holyart.pl/boze-narodzenie/szopka-do-samodzielnego-wykonania-i-miniatury/pompy-wodne-do-szopki-i-silniczki
Robert Wańkowski
2017-12-05 15:12:51 UTC
Post by p***@gmail.com
[...]
Szukałem jakiegoś zestawu typu mały egzorcysta, aby przepędzić tego
złego ducha... ale nie ma. :-)

Robert
bartekltg
2017-12-05 15:25:48 UTC
Post by Robert Wańkowski
Post by p***@gmail.com
[...]
Teraz to się rob i inaczej. Pani mistrz SEO może się potem dzwić, dlaczego
forma ma pretencje, że po jej akcji na facebooku, G+, youtubie, googlemaps
powiązanymi z firmą (linki na stronie!) są nagle negatywne oceny i komentarze
o biedaspamerach... ;>

pzdr
bartekltg
Tornad
2017-12-05 20:37:06 UTC
Post by m***@gmail.com
[...]
Niepotrzebnie się martwisz o to czy ktoś się będzie z Ciebie smial... Dla mnie
Twój pomysl jest rewelacyjny. Kiedys sam o tym myslalem aby wziąć udział w
konkursie szopek na Krakowskim Rynku...

Każdy wspolczesny konstruktor szopek czy innych konstrukcji tego typu ma teraz
niesłychanie duże możliwości. Z tym, ze należy swe wysiłki polaczyc ze zdolnym
elektronikiem, który zna się na mikroprocesorach i ich programowaniu.

Dlatego radze abys to swoje marzenie czy pomysl przedstawila na forum
pl.misc.elektronika.
Możesz sobie zaplanować nawet sto operacji logicznych czyli sterowania
ruchomych podzespolow w swej szopce i one wszystkie będą zalaczane przez
jeden malutki mikroprocesor zaprogramowany godnie z twoim artystycznym
programem. Te programy można sobie tez latwo zmienić bez ingerencji
mechanicznej.
Konstruowanie i sterowanie mechaniczne było dobre 50 lat temu teraz robi się
to prościej taniej i co jest rownie ważne, niezawodniej.

Male silniki, kolka trybowe, przekladnie i inne ja bym wydlubywal ze starych
harddyskow lub innych takich, nawet miniaturowych wentylatorow, ktre na
giełdzie elektronicznej można kupic po 2 zlote.

Owszem pierwszy taki model będzie troche kosztowal ale potem w produkcji
nazwijmy to seryjnej, będą to koszty niewielkie. Ja sam kupiłbym taka
szopke dla siebie czy na prezent.

Pozdr
Tornad
Simpler
mam wielkie serce jak cholera, a tym samym dużo... ruchać mogę. hihi!
m***@gmail.com
2017-12-05 21:18:24 UTC
Post by m***@gmail.com
[...]
To nie jest dla fizyka, lecz dla wielu specjalistów:
- projektant
- elektronik
- stolarz
- tokarz-ślusarz
- programista
De facto są fizycy (i nie tylko fizycy) znający się po trochu na tym
wszystkim. Jak ktoś już mądrze napisał, to trzeba zrobić na wielu
silnikach, diodach i mikro-kontrolerze. Nawet jak masz budżet na
zakup tego całego badziewia, to wykonawca/wykonawcy będą musieli
poświęcić sporo czasu... Ja mam wolnego czasu tyle, że zrobiłbym
pewnie na przyszłe święta. Nie wiem czy kogoś chętnego znajdziesz.

Chyba że chcesz gotową szopkę położyć na talerzu wykręconym z
mikrofalówki... to wtedy może da się szybciej zrobić... ale
efekt nie będzie powalał z nóg ;-)

Pozdrawiam
bartekltg
2017-12-05 22:38:30 UTC
Post by m***@gmail.com
- projektant

Te, geniusze, to jest wątek sprzed _dekady_, wyciągnięty przez
spamera reklamujacego sklepik.

pzdr
bartekltg
WM
2017-12-05 22:52:30 UTC
Post by bartekltg
Post by m***@gmail.com
- projektant
Te, geniusze, to jest wątek sprzed _dekady_, wyciągnięty przez
spamera reklamujacego sklepik.
Trzeba zrobić szopkę relatywistyczną.
Właściwie to nie trzeba robić bo już jest. ;)

WM
Tornad
2017-12-06 08:47:34 UTC
Post by WM
Post by bartekltg
Post by m***@gmail.com
[...]
Dobreee, nawet bardzo. To będzie dla mnie haslo miesiaca a może nawet roku.
Gratulacje.
Tornad