Soczewka
Robert Wańkowski
2017-09-03 19:02:01 UTC
Punkt F to ognisko, gdzie przecinają się promienie biegnące wzdłuż osi
optycznej.
A czy można powiedzieć, że w punkcie G (bez skojarzeń) obraz się
ogniskuje, czy cokolwiek tam się ogniskuje?
Pytam w kontekście dyskusji na grupie p.s.medycyna o krótkowzroczności.

Robert
bartekltg
2017-09-03 19:36:46 UTC
Post by Robert Wańkowski
Punkt F to ognisko, gdzie przecinają się promienie biegnące wzdłuż osi
optycznej.
A czy można powiedzieć, że w punkcie G (bez skojarzeń) obraz się
ogniskuje, czy cokolwiek tam się ogniskuje?
Lepiej powiedzieć, ze obraz się tworzy, ale znaczy to tyle, że
wszystkie promienie, które wyleciały z obiekty i trafiły w soczewkę,
w tamtym punkcie się skupią.

Obliczyć położenie takiego punktu łatwo, pozycja wzdłuż
osi optycznej z równania soczewki, odległość od osi optycznej
z równania na powiększenie.

Konstrukcyjnie równie łatwo. Z obiektu puszczasz trzy linie
(wystarcza dwie!)
-jedną przez środek soczewki (taki promień nie
zmienia kierunku). Linia BDG na Twoim rysunku.
-drugą przez ogniskową przed soczewką. Gdy padnie na soczewkę,
zakręca i leci wzdłuż osi optycznej (jest to wyrażenie zasady,
o której wspomniałeś, że co leci równolegle do osi optycznej
przejdzie przez ogniskową) łamana B-F_lewe-H-G na rysunku, gdize H
leży gdzieś na soczewce
-trzecia jest dualna do drugiej, leci równolegle do osi optycznej,
trafia w soczewką a potem w G. Trasa na rysunku B-C-F_prawe-g

Teraz pożna z punktu B puścic wiele innych linii pod dowolnemi kątami,
te które trafią w soczewkę trzeba poprowadzić dalej do G.
I to pokazuje, jak lecą promienie światła (przy idealnej soczewce,
bez aberracji sferycznej).

Jeśli teraz postawimy ekran tam, gdzie było G, pojawi się nam ładna ostra
plamka (ograniczona już tylko efektami dyfrakcyjnymi).
Ale jeśli postawimy ekran ciut za blisko lub ciut za daleko, to te promimenie
padną w _ciut_ różnych miejscach. Całe światło z punkt B z obiektu
zamiast trafić w punkt rozmyje się na pewnym obszarze.
Trzeba więc przesunąć ekran (w oku niemożliwe) lub zmienić ogniskową.

Krótkowzrocznośc i dalekowzrocznośc bierze się z tego, że oko nie może
zmienić swojej ogniskowej na tyle, by dobrze na siatkówkę rzutować obiekty
dośc bliskie lub bardzo dalekie.

BTW, mam nadzieje, że to nie odprysk z dyskusji z pl.misc.paranauki.
Jeden geniusz (na poziomie płaskiej ziemi, ale bardizje niszowe) wymyslił
tam sobie, że w w przypadku krótkowzroczności obraz powinien byc odwrócony ;-)

pzdr
bartekltg
Robert Wańkowski
2017-09-03 20:00:50 UTC
Post by bartekltg
BTW, mam nadzieje, że to nie odprysk z dyskusji z pl.misc.paranauki.
Jeden geniusz (na poziomie płaskiej ziemi, ale bardizje niszowe) wymyslił
tam sobie, że w w przypadku krótkowzroczności obraz powinien byc odwrócony
Chyba to on, bo argumenty te same.

Robert
bartekltg
2017-09-03 20:07:28 UTC
Post by Robert Wańkowski
Post by bartekltg
[...]
O... cała śmiatanka usenetowa siedzi w tamtym wątku.
szyk, wiesiaczek, stokrotka, gośc o zmiennych nikach któremu
EU i polibuda krzywdę zrobiła...

Miłej zabawy:)

pzdr
bartekltg
Ilona
2017-09-03 21:22:15 UTC
Post by Robert Wańkowski
[...]
http://docplayer.pl/docs-images/40/7489827/images/page_12.jpg
i owszem...
i to, im ciasniej, tym bardziej, (bez skojarzen, chodzi o przyslone:)
nazywa sie to hyperfocus
Osoba, ktora uzywa okulary plus_tam_iles, gdy zmrozy oczeta, widzi
calkiem ostro, ale musi miec znacznie jasniej oswietlony obiekt.

..
Robert Wańkowski
2017-09-03 21:35:13 UTC
Post by Ilona
nazywa sie to hyperfocus
Osoba, ktora uzywa okulary plus_tam_iles, gdy zmrozy oczeta, widzi
calkiem ostro, ale musi miec znacznie jasniej oswietlony obiekt.
Mrużenie nic nie daje (w moim przypadku +2,5D), ale jak patrzę przez
mały otwór (złączone opuszki trzech palów) to widać całkiem znośnie i
awaryjnie można coś przeczytać.

Robert
J.F.
2017-09-04 08:10:54 UTC
Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
Post by Robert Wańkowski
Punkt F to ognisko, gdzie przecinają się promienie biegnące wzdłuż
osi optycznej.
A czy można powiedzieć, że w punkcie G (bez skojarzeń) obraz się
ogniskuje, czy cokolwiek tam się ogniskuje?
Obraz sie ogniskuje, ale obraz punktu B. Inny punkt przedmiotu bedzie
mial inny
Post by Robert Wańkowski
Pytam w kontekście dyskusji na grupie p.s.medycyna o
krótkowzroczności.
http://docplayer.pl/docs-images/40/7489827/images/page_12.jpg
W kontekscie krotkowzrocznosci to pamietaj, ze oko jest krotkie, a o
odleglosciach mowimy duzych.
W efekcie odleglosc obrazu E niewiele sie rozni od ogniskowej F

J.
Robert Wańkowski
2017-09-04 09:09:06 UTC
Post by Robert Wańkowski
[...]
Próbowałem policzyć ile przed siatkówką jest ta ogniskowa dla patrzenia
w siną dal :-)
Ale nie znalazłem danych ile dioptrii ma nasz układ optyczny. Jedyne co
znalazłem to w stanie spoczynku, bez akomodacji to 62D.
To mi wychodzi, jakieś 9 cm przedmiot przed okiem. Coś nie tak.
Tu wymiary oka

Robert
J.F.
2017-09-04 10:51:35 UTC
Post by Robert Wańkowski
Post by J.F.
Post by Robert Wańkowski
[...]
Ja bym zalozyl, ze ogniskowa, przynajmniej przy patrzeniu daleko, ma
~srednice oka.
czyli 40D przy 2.5 cm srednicy.
Ale ja oka nie kroilem :)

Tak czy inaczej, przy tych 20mm ogniskowej, sceny z nieskonczonosci
tworza obraz w 20mm,
z 5m 20.08mm, z 1m 20.4 mm, z 50cm 20.8mm

Mnie, krotkowidzowi ~-3D, bez okularow obraz rozmywa sie juz od ~pol
metra.
Chyba mam ogniskowa o ten milimetr za krotką :-)

Swoja droga to usilowalem kiedys wyliczyc zakres widocznosci w roznych
okularach, i wyniki byly calkiem inne niz w rzeczywistosci.
Cos tu nie tak :-)

J.
Robert Wańkowski
2017-09-04 11:00:36 UTC
Post by J.F.
Ja bym zalozyl, ze ogniskowa, przynajmniej przy patrzeniu daleko, ma
~srednice oka.
A nie promień?

Robert
Robert Wańkowski
2017-09-04 11:02:35 UTC
Post by Robert Wańkowski
Post by J.F.
Ja bym zalozyl, ze ogniskowa, przynajmniej przy patrzeniu daleko, ma
~srednice oka.
A nie promień?
Ok, śreednica. :-)

Robert
Robert Wańkowski
2017-09-04 11:15:53 UTC
Post by J.F.
Tak czy inaczej, przy tych 20mm ogniskowej, sceny z nieskonczonosci
tworza obraz w 20mm,
Weźmy Słońce. To już jest ~ńieskończoność? :-) Ono ma pół stopnia
wielkości kątowej.
W ognisku nie może chyba powstać ostry obraz. Tam jest punkt. Słońce
jednak jako spore koło widzimy.

Robert
J.F.
2017-09-04 12:13:07 UTC
Post by Robert Wańkowski
Post by J.F.
[...]
No bo Slonce to nie punkt.
Skupienie w ognisku dotyczy tylko promieni rownoleglych do osi
glownej.
Rownolegle, ale docierajace pod katem z boku, skupiaja sie obok
ogniska.
Teoretycznie w tej samej odleglosci od soczewki co ognisko, w praktyce
to roznie bywa, ze szczegolnym efektem komy.

Slonce na powierzchni ma plamy, protuberancje i inne miejsze obiekty.
I ostry obraz tego uzyskujemy po ustawieniu soczewki na 150mln km ...
w praktyce na "nieskonczonosc", czyli tyle samo, co dla obiektow o
~10-20m odleglych.

J.
Tornad
2017-09-04 12:50:14 UTC
Post by Robert Wańkowski
Post by J.F.
[...]
Czyli należy uzyc soczewki grawitacyjnej. Co prawda jej istnienie nie jest
bezspornie udokumentowane ale podobno wiara czyni cuda. Jakby jakas supergruba
baba była, to żadne szkla jej nie będą potrzebne bo sama masa skupi czy
zogniskuje jej wszystko w zoltej dziurce. I ona stanie się zywym
potwierdzeniem tej ponoc najgienialniejszej w dziejach teorii. Czy ktorys z Relatywistow bosych potrafilby te masa krytyczna policzyć?

Pzdr
tornad
bartekltg
2017-09-04 15:55:15 UTC
Post by Robert Wańkowski
Post by J.F.
[...]
Każdy punkt Słońca przechodzi na punkt. Ale Słońce to.. wiele punktów;-)
Promeinie od każdego z nich przychodzą pod ciut innym kątem, więc i odkładają
się w różncyh punktach.

Raz jeszcze:
różne promienie z danego fragmentu Słonca przychodzą niemal równolegle,
padają w jeden punkt ekranu.
promienie z różnych fragmentów Słońca przychodzą pod róznymi kątami
(różnymi nawet o... rozmiar kątowy Słońca) więc padają w różnych miejscach.

To najlepszy obrazek wyszukany na szybko:

Większość obrazków pokazuje tylko worzenie się jednego punktu
(i stąd też niezrozumienie przez gościa z pmp/psm), ten pokazuje
tworzenie kilku punktów obrazu.

pzdr
bartekltg

bartekltg
2017-09-04 15:49:19 UTC
Post by Robert Wańkowski
[...]
Dla patrzenia w sina dal (nieskończoność) płaszczyzna obrazu powinna
być tam, gdzie ognisko. Czyli ogniskowa powinna być taka, jak
odległość siatkówki od soczewki (tzn odwrotność).

Czyli jakies 1/2cm = 50 Dioptri

Promienie z bardzo odległych obiektów padają na soczewkę niemal równolegle.
Post by Robert Wańkowski
[...]
A ile wziąłeś za odległośc od obraz-soczewka?
Jak widać, układ sozcewka-rogówka to dość _gruba soczewka_ (pojęcie
dla googla), odległość należy mierzyć od tzw płaszczyzny gownej,
nie od najbliższego fragmetu soczewki czy od jej środka.

Weźmy sobie 17mm. to daje 31.5cm
Weźmy 16.13mm. To daje 270m.

Zmieniłem ogniskową o neicałe 0.9mm, a przeogniskowałem z czytania
książki do jazdy autem.

Patrząc na ten rysunek i mając te 62D nie ocenisz, na co ogniskuje oko
w spoczynku. Wydaje mi sie, ze zdrowe na nieskończonośc, ale głowy nie dam.

pzdr
bartekltg